Det viser seg at situasjonen i Norge forbedrer seg. Regjeringen har bestemt seg for å åpne opp samfunnet gradvis, men det vil likevel ta noe tid før vi er tilbake for fullt til våre arbeidsplasser. Kanskje vil mange fortsette å jobbe fra sitt hjemmekontor i en tid fremover. Vi har laget en enkel sjekkliste på hvordan du kan jobbe effektivt fra ditt hjemmekontor.
Runtime har hjulpet små- og mellomstore bedrifter i over 30 år. I dette innlegget deler vi våre erfaringer.
Planlegg
Bruk penn og papir og planlegg dagen din. Forskningen viser at mennesket husker bedre når det bruker penn og papir. Bruk gjerne tiden mens du lager kaffen. Legg opp en struktur på dagen både for jobb og hjemme – sett opp mål. Har du barn, bør du sette opp aktiviteter for barna. Gi dem enkle mål.
Vi anbefaler også morgenkaffe med kolleger, f. eks over Microsoft Teams eller Facetime, del erfaringer – hold deg til jobbtema.
Kle deg godt
Kle på deg som om du er på jobb. En viktig faktor for å få arbeidslysten er å kle deg akkurat som om du sitter på din arbeidsplass. Ikke start dagen med pysjen eller i joggebuksa.
Spis sunt og ta pauser
Det er fort gjort å småspise når man er hjemme. Dette må du unngå – Kjøp deg frukt, lag fruktsalat. Spis lunsj med familien. Hold gode rutiner. Husk å drikke godt med vann gjennom dagen. Ta deg fem minutter hver time, beveg kroppen din. Hold energien oppe.
Begrens forstyrrelser
Hjemmekontor i koronatider kan være utfordrende, spesielt når ungene også er hjemme. Derfor er det viktig å holde motet oppe og gi ungene arbeidsoppgaver. Barnehagebarn kan være mer utfordrende – Et godt tips kan være å gi dem tegnesaker.
Gjør det enkelt for deg
Sørg for å ha en god sittestilling, og en skjerm med behagelige fargetoner
Runtime har hjulpet bedrifter i over 30 år med effektive arbeidsplasser. Kontakt oss for en uforpliktende prat.